PADI: duikcursus - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kirsty - WaarBenJij.nu PADI: duikcursus - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kirsty - WaarBenJij.nu

PADI: duikcursus

Door: Kirss

Blijf op de hoogte en volg Kirsty

30 December 2013 | Australië, Cairns

Al heel vroeg werd ik opgehaald Kevin, onze Nederlandse instructeur. We moesten nog op 1 jongen uit mijn hostel wachten: mr. Golddigger (en ja dat is zijn echte naam!). Daarna reden we richting het zwembad.
Na de hele ochtend in een klaslokaal theorie en filmpjes gekeken te hebben, hadden we lunch. We hebben een groep van 9 mensen, waar maar 3 meisjes inzitten:
Magnus (Zweden)
Matthias (Zwitserland)
Mille (Noorwegen)
Marthe (Noorwegen)
Niels (Nederland)
Maarten (Nederland)
Max (Nederland)
Mike (Nederland)

De groep werd in tweeën gedeeld: alle Nederlanders bij Kevin en de rest bij een Aziatische dude. Ik was het enige meisje in de Nederlandse groep. Ondanks dat hadden we een gezellige groep en gingen snel aan de slag.

Als eerst leerden we hoe we moesten ademen onder water, wat je moest doen als er water in je masker zat, hoe je je balans kon vinden in het water en uiteindelijk zijn we naar de bodem van het bad gegaan om daar te leren hoe je je bcd vest uit moet trekken onder water en hoe je je loodgordel af en om moet doen in het water. En voor we het wisten waren we klaar. Een uur eerder dan gepland.

We kregen van Kevin huiswerk mee, wat we echt voor de volgende dag moesten doen.
In mijn hostel aangekomen heb ik mijn huiswerk tijdens het eten doorgelezen. Ik dacht dat het heel moeilijk zou zijn, maar het viel allemaal best mee. Ik was best trots op mezelf, want het had een gedeelte wiskunde in zich en laat het nu net dat vak zijn wat ik in 3mavo heb laten vallen. En normaal was ik erg slecht in wiskunde en nu snapte ik het allemaal.

Dag 2 moesten we 3 kwartier eerder klaar staan dan de vorige dag. Heel fijn als je weinig geslapen hebt.
We kregen eerst uitleg over de verschillende duik gear die er zijn van Dave, een man die al vanaf zijn 13e duikt en al meer dan 3000 duiken achter de rug heeft. Daarna mochten we het zwembad in om verschillende maskers en flippers uit te proberen. Dat was echt heel erg leuk.

Nadat we dat gedaan hadden, gingen we met onze tank en bcd aan het water in om de laatste skills te oefenen. In het diepe gingen we zelfs salto's maken, wat super leuk is om te doen, want het voelt alsof je gewichtsloos bent.

Ondertussen was het lunchtime, alleen Mille ging niet mee. Zij had zichzelf goed open gehaald aan de rand van het zwembad en moest naar het ziekenhuis. Gelukkig mag ze nog wel duiken!
We gingen bij Healthy Burgers eten. De burgers waren huge!!! En lekker. Daarna nog een ijsje gehaald en door naar de duikshop. Daar kregen we uitleg over de verschillende wetsuits, bcd's en computer devices. Daarna kregen we de maskers van vanochtend weer op en konden we die kopen. Na een hele strijd met mezelf, heb ik in een impulsieve bui een snorkel en een masker gekocht (in het lichtroze, speciaal voor jou lauu). Het kostte wel even wat, maar nu kan ik overal snorkelen/duiken met mijn eigen spul. Dus geen snot/spuug van anderen en elke keer gezeik met een lekkend masker en teveel water in mijn snorkel...

Terug bij onze 'school' gingen we gelijk het klaslokaal in. Nog 2 video's en uitleg. Ik kom me zo niet concentreren. Het lokaal was vrij warm en die vent in video 1 had een slaapverwekkende stem...
En toen kwam ons theorie examen. Multiple choice. En als ik aan 1 ding een hekel heb is het MC examens. Ik ging erin met de gedachte van ik zie het wel. Uiteindelijk geslaagd met 78% van de vragen goed. Ik was zo blij! Iedereen is trouwens geslaagd dus op naar het praktijk examen.

Dag 3 was heel erg vroeg. Om 06.00 uur moesten we bij de Pro Dive shop zijn. Daar op iedereen gewacht en onze koffers achtergelaten. Op naar de boot om te vertrekken.
Gelukkig had ik een travel sickness pil genomen, want onze boot schommelde elke kant op. Na een briefing over de boot en onze safety numbers opgezegd te hebben, werden we ingedeeld in slaapkamers (die vrij klein zijn). Ik kon nog even slapen voordat we onze eerste duik hadden.

Het reef is zo onwijs mooi en betoverend. Op onze duik zijn we naar 10,5m gedoken. We mochten een zeekomkommer aanraken, wat echt heel raar aanvoelde.
Onze tweede duik was op 8m. We zagen een rifhaai en een sweet lips vis.
Tijdens deze duiken moesten we allerlei oefeningen doen die we ook al in het zwembad hadden gegaan. Dus het was easy peasy.

In de avond hadden we heaps of fun met alcohol en de hele groep. Het was erg gezellig. We zijn op het bovendek gaan zitten om naar de nachtduik van de certified divers te kijken. We keken uit over het water toen we springende vissen zagen. Voor we het wisten was er een achtervolging: de springende vissen werden achtervolgd door grote vissen die weer achtervolgd werden door 4 haaien. Het was zo spectaculair om te zien.
Ook was het heel mooi om de sterrenhemel te zien. Het was zo helder dat we zelfs Jupiter konden zien tussen alle sterren.

De volgende ochtend werden we om 06.30 uur gewekt. Zonder ontbijt gingen we voor onze eerste duik. Gelukkig konden we nog een appel eten, want ik was zo misselijk (door het niet eten).
We kregen van Kevin de opdracht om niet verder dan 16,5m te gaan, anders stond je een straf te wachten. En zo rebels als ik ben, ging ik tot 17,1m. Dat betekende Vegemite cookie.
Onze tweede duik hadden we dezelfde opdracht, maar nu niet dieper dan 15m. Dat lukte me wel: 14,4m. In deze duik konden we ons ook kwalificeren, wat we ook allemaal deden. Jeejh! Nu ben ik een certified open water diver. Dat betekent dat ik tot 18m mag duiken.

We gingen onze eerste echte duik maken. Samen met Mille en Marthe ging ik op pad. Het was echt heel leuk, maar navigeren was erg moeilijk. We kwamen een grote green seaturtle tegen, waar we super dichtbij konden komen (hij was lekker aan het eten). Na foto's gemaakt te hebben, zwommen we verder. Na 47 minuten gingen we weer terug naar de boot, want Marthe was low on air en ik moest een safety stop maken (op 5m 3minuten wachten). Het was zo leuk!

We hadden de kans om door te gaan voor ons adventure certificate, wat inhoudt dat je tot 30m mag duiken. Dat dus gedaan met heel de groep. Voor het eten kregen we even theorie en nu hoeven we nog maar 3 duiken te maken, waaronder de nachtduik.
Die nachtduik viel wel erg tegen, vooral als je er meer van verwacht had. Het is best spectaculair om in het donker te duiken, maar eigenlijk stelt het niet veel voor. Wat wel erg gaaf was, was dat we een zeeschildpad van ongeveer 1,50m hebben gezien en zien wegzwemmen. Ook zagen we een zeeslang wegkronkelen, wat ook wel aardig was om te zien. Helaas hebben we geen haaien gezien (de andere groep wel). Het water was erg koud dus ik was blij dat we uit het water gingen en ik een warme douche kon nemen.

Stond ik onder de douche werd er op mijn deur geklopt dat ik binnen 5 minuten boven moest zijn voor een soort briefing. Onze kapitein ging over marine biology praatten. Erg interessant, maar had liever onder die douche staan.
Daarna nog Taboe! gespeeld en wijn gedronken voordat ik naar bed ging.

De allerlaatste dag op de boot moesten we nog eerder op. Om 07.00 uur gingen we te water. We begonne met onze echt deep dive: 28m. Dat was echt heel gaaf!
Op 28m moesten we een rekenoefening doen om te kijken wie nitro oxigen narcoses had. Dit houdt in dat je hetzelfde gevoel onderwater krijgt dan als je aangeschoten/dronken/stoned bent. Ik ben best slecht in rekenen, maar had de som wel goed. Niels en Max hadden de narcoses, waardoor ze de soms niet konden oplossen. Ik heb nog nooit zo hard gelachen. Niels wilde op een gegeven moment een back flip maken, omdat Kevin een bepaald gebaar deed. We gingen daarna weet naar boven en we 2 haaien gezien, waarvan er 1 een fish attack deed, een rog en Wally de Wrasse, die je blijkbaar kan aaien (wat Mille, Marthe en ik gister niet wisten).

Na de lunch kregen we uitleg over onderwaterfotografie. Eigenlijk de basic stuff van fotograferen alleen met hoe je dat moet toevoegen onder water. Erg interessant en nu ben ik helemaal geïnteresseerd in dit type fotografie (wat wel erg moeilijk is).
We hebben een half uur foto's gemaakt. Op een gegeven moment was ik richting koraal aan het zwemmen, toen ik bijna tegen een Cuddlefish (soort inktvis die van kleur kan veranderen: kameleon) aanzwom. Daar hadden we gister een verhaal over gehoord, dus ging ik dat proberen. Ik kwam steeds dichterbij en als hij wit werd, stopte ik. Dan werd hij weer bruin en zo kwam ik vrij dichtbij. Op een gegeven moment probeerde ik vingers op te steken en ik heb de Cuddlefish et peaceteken laten maken. Helaas geen foto van, wabt toe kwam de hele groep aangezwommen. Cuddlefish verdween in het koraal en wij zwommen door. Daardoor hebben we Nemo gevonden. Die visjes zijn nog best groot (ookal wordt alles voor 33% vergroot onderwater). Dat was ook best leuk!

Na deze duik konden we onszelf certified adventure divers noemen. Hierdoor mogen we tot 30m duiken.

Nog 1 duik voordat we terug gingen naar Cairns. Samen met Magnus en Goldiger ging ik op pad. Uiteindelijk moest ik de leiding nemen, want iedereen ging een andere kant op.
We hebben een haai, clownfish en een aal gezien. Daarna weer terug naar de boot.

In 5 dagen ben ik van geen duiker naar adventure diver gegaan. Mag ik van 0m tot 30m duiken en meerdere duiken op een dag maken. Het was echt een geweldige ervaring en ik hoop in het nieuwe jaar vaker te kunnen duiken...

  • 31 December 2013 - 13:11

    Lia:

    Hoi Kirsty,

    Leuk om te lezen dat je zo'n mooie reis maakt en zoveel spannende dingen doet.
    Wij wensen jou een hele fijne jaarwisseling en een goed 2014. Geniet nog van je reis.
    Tot ziens in Gouda.

    Groetjes
    Peter, Lia en Tessa

  • 31 December 2013 - 16:04

    Kirsty :

    Heey Peter, Lia en Tessa,

    Dankje! Jullie ook een fijne jaarwisseling en een goed 2014.

    Groetjes vanuit Australië

    Kirsty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsty

Actief sinds 23 Aug. 2013
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 21995

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 30 September 2014

Living the Campinglife!

17 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Niew Zeeland

29 November 2013 - 16 Januari 2014

Rondreis Australië

05 Oktober 2013 - 12 Oktober 2013

Roadtrip Verenigd Koninkrijk

Landen bezocht: